Alla inlägg under oktober 2008

Av Åsa - 31 oktober 2008 07:19

Ja inte julen då, något mycket större än så :-)

Storträffen!!


Det ska bli jättekul att se alla igen, ja alla som kommer så klart, ni andra får skärpa till er *stirrar strängt med galen blick*

Hoppas alla mår bra, jag tänker främst på Ponder, du heter väl så i bloggvärlden, att din hemska migrän håller sig långt borta, nu ska du få en smärtfri helg med god mat och enormt trevligt sällskap.

Sen hoppas jag lilla Freja är på sitt charmigaste humör och låter mamma Sofia koncentrera sig på bilkörningen! Coolt att köra så långt ensam tycker jag, en modern tappning på Thelma&Lousie, fast med ett lyckligt slut och inget ölande på vägen!


Alla ni andra som inte nämns räknas ju inte mindre, givetvis så Lotta mailbomba mig inte nu *s*


Ses på lördag!!!


Av Åsa - 29 oktober 2008 21:53

Jag skulle ha över en kompis på lunch i veckan och vad bjuder man en norska i exil på om inte lax?

Så det blev laxbiffar med basilika, till det blev det quinoa och lite tomat&basilika sås (den färdigköpta cf)

Gör så här: 

Tre laxfiléer

100 g rökt lax

1 msk kesella

Valfri mängd basilika


Mosa allt med stavmixer, låt stå kallt en stund i kylen, göra sex fina biffar och lägg i pannan med en stor klick smör. Låt dem få fin färg, lite åt det bruna hållet.

Serveras omgående med valfritt tillbehör!




Av Åsa - 28 oktober 2008 07:11

Vi var ju nere i Malmö i helgen jag och storasyster, lite shopping och god mat och mysigt att komma iväg bara vi två, men där tog det roliga slut.

Det känns jätteelakt att skriva ner allt på ett sätt, men jag måste få ut skiten och gå vidare...

Som vanligt så var det en massa pikar om att barnen inte har egna rum, som är en pik till mig som inte läste klart min lärarutbildning och därmed inte kan försörja mina barn...jaha så är M en bra pappa det kunde hon tycka för all del men han pratade för lite med barnen, satt för mycket vid datorn, tjänade för lite pengar, var sjuk för ofta, var för klen och dessutom lät han barnen titta på för mycket film, han levde på min familjs pengar istället för att be sina egna föräldrar om pengar om våra inte räckte till, så lite pengar hade minsann inte hans föräldrar det kunde hon lova! Just det han städade väldigt dåligt, sköt undan leksaker under möblerna istället för att plocka upp dem och så, ja just det han var precis lika dålig som min pappa men det var ju så, döttrar gifter sig alltid med någon som sin pappa...


Jaha så jag men då måste det vara ditt fel då att jag är gift och har barn med en loser då eller?

Haha så skulle jag då rakt inte ta det, och jag skulle absolut inte åka hem och berätta vad hon tyckte om M för då kunde han bli sur på henne.

Men bortsett från detta så var han ju en bra pappa.


Nu har jag i alla fall pratat med min pappa och sagt till honom att jag orkar inte mer, nu sa jag ändå till henne att jag mått dåligt och visst försökte hon trösta och så men frågan kom ju så klart, var det för att jag ångrade L?

Hon hade ju alltid tyckt att jag inte skulle ha fler barn så...

Pappa som alltid försvarar mamma blev faktiskt förvånad och tyckte  inte det var okej så de skulle prata när han kom hem, och så pratade vi lite om min depression och det var skönt att kunna prata om det alls, innan har jag skämts så och inte kunnat prata med någon om det så det var ett framsteg. Sen känns det ändå obehagligt att de vet, känns som man jag få det kastat i ansiktet vid väl valda tillfällen, men ja, då får jag väl ta det.


Jaja det var vår helg så som ni förstår är det underbart att vara hemma igen!

Av Åsa - 22 oktober 2008 21:55

Jaha det är inte bara Annika som har små bokstavsgenier, kolla vad jag hittade i kameran nu!

Vad kommer det att bli av den här lilla tjejen?

Om jag får välja så slutar det med Nobelpriset i litteratur 2025, vad ska jag ha på mig? Undrar vad det blir för meny?

Mammas lilla geni!


Jaja och om det bara är lek och okunnigt trams så kan ju alla i alla fall se att jag är en pedagogisk mamma  som bojkottar alla skräpleksaker *S*


Av Åsa - 21 oktober 2008 22:35

Nu mår jag nog nästan bra, tilräckligt bra för att jubla i alla fall!

Ingen bebis men en rejäl magåkomma, jag har alltså tältat på dass de sista dygnen och hjälp vad det är vidrigt, men så skönt att kunna äta lite igen.


Stora K har bekymmer eftersom hon måste försöka dra ner på sitt tumsugande, tänderna är helt skeva och intryckta i överkäken och eftersom hon håller på att tappa sina mjölktänder nu så är det väl lika bra att göra ett första försök. Nu på kvällen gick det bra, hon bytte sin tumme mot ett tuggummi (hennes pappa, skyll inte på mig) och sen kom vi överens om att hon kunde få suga en liten stund på kvällen och så skulle jag säga till henne efter ett tag att det räckte då.

Jojo efter tjugo sekunder så frågar hon mig om det är bättre att suga på något annat finger än just tummen? Kan jag suga på pekfingret då? Nä tyvärr säger jag det är själva sugande som förstör tänderna. Jaha men mamma jag kan inte sluta tänka på min tumme den är ju så söt och god, kan jag sluta imorgon istället? Jag ska inte suga på morgonen eller på dagis, bara på natten! Går det bra mamma?


Så det är vad vi kom överens om, svårt det där, jag kan ju inte tvinga henne att sluta så här gäller det väl att förhandla!

Och en massa mutor, bl.a ska vi se på Spöket Laban på lördag *S*


Av Åsa - 19 oktober 2008 18:59

Jag har skummat igenom Anne på Grönkulla idag, vilka minnen.

Tänk att få vara ung igen och ha allting och alla val framför sig, vad härligt!


Boken är lika rolig som när jag läste den första gången, men hela dagen har blivit en enda tillbakablick och det är svårt att sitta här med en grinig man och två gapiga barn *s* ungarna är ju en sak men tänk att få känna sig ung och kär igen!

Av Åsa - 19 oktober 2008 17:21

Jag är verkligen ingen direkt heroisk människa som stilla tiger och trillar  död ner i golvet,  innan jag faller av pinn lär ni veta det om jag säger så!

Nu har jag förföljts av ett envist illamående i en vecka och jag står inte ut, inte med bibehållet glatt humör i alla fall.

Jag mår illa när jag äter och illa när jag inte äter. Blev hungrig alldeles nyss och knep tag i tre mandlar men orkade bara äta två.

M berättade igår att de hade en kille på jobbet som mått illa i ett halvår för han fått en bakterie i magen av en grillad kyckling, han hade gått ner 30 kilo på kuppen, tack för den du!


Nu ska jag in i sängen och kika på tv!

Av Åsa - 13 oktober 2008 20:23

Duktiga K står och skalar potatis, det var ett krav för att ens smaka på maten sen! Från henne då så klart.

Så stolt över sig själv.


Jga har inte fått så hemskt mycket gjort, en slödag men imorgon är det vardag igen så blir det ordning och reda!

Ovido - Quiz & Flashcards